Drømmer du om det søde liv hvor du er din egen chef, og dit kontor basalt set bare er en computer med internet? Så er det bare med at komme i gang, for med internettets fremmarch i løbet af de sidste 20 år er mulighederne uendelige, hvis du drømmer om at starte virksomhed på nettet.
Men hvordan gør du?
Mit navn er Christian, og jeg startede i 2013 en elektronik webshop kaldet Evermart.dk, som jeg pt. driver med 5 ansatte.
Nettet har mange potentielle indtjeningskilder, som du kan gøre brug af hvis du ønsker at være selvstændig. Der er mulighed for at tjene penge ved at se reklamer for andre virksomheder og bedømme dem, til at drive kæmpe IT virksomhed. Som udgangspunkt er der typisk 4 veje du kan gå, med vidt forskelligt behov for kapital og viden. Du kan starte en webshop, en affiliate side, arbejde som konsulent, eller sælge digitale produkter (herunder apps, services osv.). Jeg vil i dette blog indlæg gennemgå fordele og ulemper ved hver enkel.
1. Webshop
At starte en webshop er efterhånden en klassisk måde at drive online virksomhed – du køber et varelager, åbner en online butik og så er du sådan set kørende.
Fordele:
+ Du kan starte hjemmefra.
Du kan i princippet placere en webshop hvor end du vil, og stadig kunne nå samme målgruppe. Du er ikke i samme grad som en fysisk butik, bundet til at skulle drive webshop i en større by, hvor kundegrundlaget er stort nok til at understøtte den indtjening der er behov for.
+ Lave startomkostninger
Du kan komme forholdsvis billigt i gang – jeg kender flere der har startet med en niche shop, og vokset butikken fra scratch. Jeg vil dog kraftigt anbefale at du skaffer en hvis startkapital, hvis du ønsker at starte en webshop. Medmindre du finder en helt overset niche og er verdensmester i at få det til at eksplodere, så vil du typisk aldrig komme længere end en mindre niche webshop.
+ Learning by doing.
Der findes kun ganske få uddannelser der henvender sig til e-handel, og langt det meste lærer du igennem praktisk erfaring. Det er dog utrolig få jeg har set lykkedes, uden nogen form for erfaring, og disse har været exceptionelle talenter. Jeg vil derfor på det kraftigste anbefale at du enten starter med en affiliate, eller tager et job i en anden ehandels virksomhed inden du bliver webshop ejer. Det kan hurtigt blive dyrt og koste utrolig meget tid hvis du er helt grøn, og ikke lyn hurtigt lærer at sælge varer online.
Ulemper:
- Start barrierene er små, hvilket er lige så positivt som det er negativt. For ligesom at du let kan komme i gang, betyder det ligeså at alle andre kan det samme. Der vil derfor hele tiden komme nye konkurrenter, der prøver at få samme bid af kagen som dig. Er du ihærdig nok vil du se en masse små virksomheder der popper op, for derefter at dø ganske kort tid efter. Du skal derfor have en utrolig arbejdsmoral, og være klar på at ofre rigtig meget tid såfremt du ønsker at drive den virksomhed der overlever, og ikke blive en af de mange der dør inden de overhovedet er kommet i gang.
- Konkurrencen er vild. Kagen er stor, men der er rift om hvert et stykke. De store virksomheder er klar til at æde dig på både pris og udvalg, og de andre små arbejder dag og nat for at kunne overleve. Du skal være klar på at satse alt hvis du vil have succes.
- Risikoen er høj. Når du starter en webshop, kræver det naturligt en større kapital end f.eks. en affiliate da du skal købe varelager og sætte en shop op. Derfor har du også en større risiko, da du kan brænde inde med varelageret hvis du ikke sælger det hurtigt nok (varerne bliver ukurante) eller du simpelthen slet ikke får gang i butikken. I en fysisk butik vil der være naturligt fodtrafik forbi butikken, og den vil derfor blive set af potentielle kunder. Sådan er det ikke på nettet. Når du åbner en webshop starter du ud med at være en lille bitte fisk i et kæmpe ocean, og det hviler kun på dine skuldre at vokse virksomheden stor!
Obs! En måde at minimere risikoen og likviditets behover, er ved at lave en dropshipping aftale i starten, så du ikke behøver at investere i et varelager.
Budget: 50.000-500.000 (typisk)
Sværhedsgrad: Øvet – ekspert
2. Affiliate
Affiliate marketing er bygget på at sælge henvisninger eller konverteringer. I praksis fungere det ved, at du opretter en hjemmeside der sender potentielle kunder (også kaldet leads) videre til andre virksomheder. Alt efter hvordan din affiliate aftale er bygget op bliver du derefter belønnet med betaling pr. lead. klik eller pr. salg. Affiliate eksistere i alt fra små niche sider til større virksomheder som f.eks. momondo.com.
Fordele:
+ Likviditet!
En af de klart største fordele ved at starte en affiliate er, at du ikke har samme brug for likviditet i forbindelse med etablering og vækst, som f.eks. en webshop. Dette betyder dog ikke at du er home safe, da du sagtens løbe ind i likviditets problemer ved en affiliate hvis du ikke tænker dig om. F.eks. bruger de større virksomheder mange penge på at udvikle hjemmeside(r), markedsføring og lønninger.
+ Frihed!
Med en virksomhed bygget på affiliate hjemmesider er du i princippet fri som en fugl. Du behøver ikke varelager som i en webshop, og du er ikke hængt op på de mange møder som en konsulent. Alt det kræver i starten, er en computer med internet. Jeg kender flere der driver affiliate som har valgt at rive pløkkerne op fra den danske muld og flytte udenlands. Typisk til lande med lav skat, lave leveomkostninger og et bedre klima. Du er ikke bundet til at sende pakker, kundeservice eller klienter der skal passes, og du kan arbejde når du har lyst, hvor du har lyst.
+ Du kan nærmest ikke fejle!
Dette læner sig lidt op af punkt 1. Da den økonomiske binding i en affiliate som udgangspunkt er ganske lav, har du meget lidt at tabe hvis det skulle gå galt. Dette betyder at et affiliate er et perfekt set up for dig der ønsker at lære mere om iværksætteri, online markedsføring, bogføring og drift, uden den store kapital eller risiko.
Ulemper:
– Svært at skalere.
En virksomhed bygget på affiliate kan være meget svær at skalere hurtigt. Hvis en webshop begynder at rulle kan man investere i større varelager, sætte mere PPC op, ansætte flere medarbejdere og udvide til nye lande. Det er ikke helt samme tilfælde ved en affiliate.
Det er korrekt at en affiliate sagtens kan skaleres som man har set det med f.eks. momondo.com, booking.com osv. men det kræver enorme summer kapital for virkelig at få det til at vokse. Det er sjældent at man ser en niche affiliate der vokser sig stor og stærk, af den simple årsag at omsætningen simpelthen er for lav i forhold til hvad der kræves for at vækste. F.eks. så har affiliate sjældent råd til at følge med på Adwords eller anden PPC fordi en affiliate måske får 10% for det lead de generere, hvor de webshops de konkurrere med om pladsen har en dækning på 30-50%, hvem tror du der har flest penge at spytte i marketing kassen? For at affilliate skal være profitabel afhænger det i høj grad af SEO
Budget: 100 kr og opefter
Sværhedsgrad: Begynder – øvet – ekspert
3. Konsulentbureau / freelance
Har du talent indenfor et fagområde, og er du dygtig til at sælge dig selv? Så kan du leve af at sælge din tid og dine evner på nettet. Der findes et hav af faggrupper som arbejder enten freelance eller som konsulenter, der ligesom med affiliate kun kræver en computer og internet. Dette kunne f.eks. være grafiker, programmør, PPC og SEO ekspert, mødebooker, sælger osv.
Fordele:
+ Du tjener penge fra dag 1!
Når du sælger din tid er omsætning = indtjening (næsten), og så længe du har arbejde tjener du penge. Du behøver ikke bygge en virksomhed op på samme måde som en webshop eller affiliate, der måske / måske ikke giver profit, og du slipper for de mange timer i starten der ikke giver en krone.
+ Du behøver (nærmest) ingen likviditet! Da du ikke skal købe lager, eller bygge en hjemmeside som booking.com, er det begrænset hvad det kræver af likviditet, og din risiko er derfor lav. Den eneste likviditet du skal bruge, er til at betale din løn hvis du løber ind i perioder uden arbejde.
Ulemper:
- Du sælger din tid.
Som konsulent eller freelance, sælger du din tid, og det er utrolig svært at sælge en time 2 gange. Du kan sætte dit honorar højt hvis du er dygtig nok, og derfor arbejde mindre ifht. indtjening, men der vil være en naturlig grænse for hvor meget du kan tage i timen. I modsætning til affiliate og webshop der teoretisk vil generere en omsætning hele tiden, er du via konsulent arbejde tvunget til rent faktisk at arbejde de timer det kræver for at du kan tjene din løn.
Dette skal ikke misforstås, en webshop og affiliate kræver ekstremt mange timer (flere år) for at nå til et punkt hvor de er ”selvkørende” (forstået ved at du kan tage dig selv ud af ligningen, og sitet vil stadig køre problemfrit), og mange bliver det aldrig. Derudover opbygger du også løbende en værdi i webshop/affiliate tilfældet der betyder at du tjener penge selvom du er på ferie et par gange om året, og firmaet får en værdi der kan sælges.
- Det kræver at du er dygtig.
Alle 3 virksomheds former kræver selvfølgelig at du er dygtig, men hvor affiliate og webshops kan være mere learning by doing, så kræver konsulent arbejde at du er super skarp fra start. Det kræver derfor at du ved hvad du laver, og har arbejdet med det før. Der er ingen virksomheder der vil betale for at du lærer hvordan man arbejder i Photoshop – de vil betale for din tid fordi du kan levere et lækkert resultat hurtigt.
En virksomhed har én basal livsnerve: den skal tjene penge. De fleste virksomheder tjener ikke penge i de første år af virksomhedens levetid, men en god tommelfingerregel er at en virksomhed skal tjene penge inden 3 år – ellers er det en hobby.
Dette er utrolig vigtigt at have på plads inden du går i gang, da din online virksomhed skal have potentiale til at kunne tjene nok penge til at kunne dække lønomkostninger til dig selv for at du kan leve af det, og samtidig have en fornuftig drift. Du kan være nok så glad for at drive en webshop der sælger snurretoppe, men hvad er sandsynligheden for at du kan leve af det?
Budget: Din tid
Sværhedsgrad: Ekspert
4. Software virksomhed
Den sidste type online virksomhed du kan starte, er en software eller service virksomhed. Dette kan være i form af digitale produkter (software) som man ser det ved f.eks. licensnøgler, programmer, in app purchases eller lign.
Fordele:
– Høj dækningsgrad på produkterne.
Der er generelt en høj dækningsgrad på digitale produkter, da de ikke skal sendes, der ikke er returforpligtigelser, reklamationer, mandskab til at håndtere dem osv. Som udgangspunkt er omsætning = dækning, da licensnøgler og download link kan auto genereres og sendes via en email til kunden.
– Let og hurtigt at skalere
Sælger du et digitalt produkt, er du ikke hæmmet af geografiske begrænsninger, da internettet er globalt og et digitalt produkt tager samme tid om at blive leveret til Kina som til Valby. Se blot på software succes’er som trustpilot, uber, airbnb osv. så snart der er proof of concept, kan konceptet let rulles ud til flere lande, sammenlignet med andre type virksomheder.
Ulemper:
- Software er svær at beskytte.
Software er i sagens natur sværere at beskytte end hardware, for det er langt lettere at dele. Det kan løses til en hvis grad med licens nøgler der holder hr. og fru Danmark fra at dele produktet med vennerne, men for hver gang der bliver lavet større sikkerhed på softwaren, kommer der en ny crack der låser den op.
- Det kræver ofte utrolig meget kapital hvis du skal go big
Fordi software er svær at beskytte, er en tech virksomhed der skal blive stor næsten altid lig med seed runder, hvor der skal hentes investeringer til at betale for væksten. Da software er utrolig svært at beskytte, giver det kun værdi hvis virksomheden dominere. Det er blandt andet derfor at både uber, snapchat, facebook osv. har været igennem flere investeringsrunder i starten. At kopiere et koncept er utrolig let, og det er derfor et race om at få fat i brugerne.
Starter du en software virksomhed hvor du sælger programmer, e-bøger eller lign. Er behovet for start kapital mindre, men du er nødsaget til at være ekspert indenfor området, for at kunne skabe et produkt der giver værdi til kunderne.
Budget: 100 kr – 50 millioner kr.-
Niveau: Ekspert