Du kender det med statsgaranti og har måske allerede forsøgt dig med at søgemaskineoptimere din webshop – SEO er dog for mange et forjættet land, som er vanskeligt at gennemskue. Dette skyldes ikke blot, at det, som efter sigende virker i dag, ikke nødvendigvis virker i morgen, men også at konkurrencen om de mest fornemme placeringer i de organiske søgeresultater er blevet væsentligt skarpere. I denne artikel har vi samlet fem lavpraktiske SEO tips til dig, som er træt af at ligge i r*ven af fjerde division på dine vigtigste søgeord.
Moderne SEO tekster
Der findes ikke nogen opskrift, som garanterer dig en topplacering – Google er en holistisk søgemaskine, der tager hundredvis af forskellige parametre i betragtning, når den afgør, om din hjemmeside skal ligge nummer 1 eller indtage en plads som rosinen i pølseenden. Indholdet på din hjemmeside – det vil sige alt fra produktbeskrivelser til kategoritekster – skal dog under alle omstændigheder være optimeret mod det søgeord, du gerne vil findes på. Dette kaldes også for SEO tekster. Denne type tekster har dog over årene fået et noget blakket ry, da mange i et forsøg på at opnå høje placeringer har proppet sine tekster (kaldet keyword stuffing) med søgeord, hvilket sker på bekostning af læseren.
Vil du gøre dig forhåbning om en af de helt sjove pladser forrest i rækken i år 2017, er dette dog – heldigvis – ikke længere en mulighed. Nu er der nemlig kommet andre boller på suppen. Google stiller i dag væsentligt større krav til din hjemmesides indhold, som skal være relevant, i øjenhøjde med læseren og værdiskabende. Du kan læse mere om det, der af mange kaldes moderne SEO tekster, på texta.dk.
Links giver stadig værdi
En af de vigtigste søjler inden for søgemaskineoptimering er til stadighed linkbuilding. Det kan være vanskeligt at opsnuse relevante linkmuligheder, men tro os – det er det hele værd. Et relevant link kan være forskellen mellem en halvsløj placering på side 2 og en billet til top 5. Du skal dog være kræsen, når du sonderer terrænet for links. Vælg kun sider, som er relevante for din niche, og hav altid det ”gode indhold” in mente, hvis du får lov til at bringe et gæsteindlæg på en blog eller et medie. Andre oplagte linkmuligheder inkluderer leverandører, samarbejdspartnere, fagmagasiner eller brancherelevante medier. God ”byggelyst”.
Opret dedikerede landing pages
Hvis du ikke allerede har gjort det, kan vi på det kraftigste anbefale, at du opdeler dine produkter eller ydelser i forskellige kategorier ved at oprette dedikerede landing pages. Dette gør det væsentligt nemmere at optimere den pågældende side mod et eller flere afgrænsede søgeord, og du slipper således for at skulle ”skyde med spredehagl”. Du kan uden problemer gruppere nærtbeslægtede produkter – eksempelvis giver det ikke måske ikke mening for dig at have to separate sider for varer, der ligner hinanden. Igen er det vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad dine kunder gerne vil have.
Husk meta titler og beskrivelser
Ingen SEO tips uden en påmindelse om at huske meta-tekster. Det er efterhånden nærmest blevet en kliché i branchen, men rigtig mange glemmer det stadig, selvom det er en lavthængende frugt, der kræver minimal indsats. Meta-beskrivelser giver ikke længere nogen direkte værdi, men kan være medvirkende til at øge din CTR, hvilket indirekte har en betydning for din sides organiske placeringer. Titlerne har derimod stadig en ikke-ubetydelig indflydelse på dine placeringer, så husk nu at få styr på disse.
Følg Googles retningslinjer og anbefalinger
Ovenstående tips er på sin vis en smule generelle og gør sig måske ikke nødvendigvis gældende for lige netop din webshop. Hvis du er tvivl om, hvor du bør lægge dine kræfter, kan du med fordel overveje at spørge Google selv via værktøjet Google PageSpeed Insights. Her skal du blot indtaste din hjemmesides URL, hvorefter værktøjet analyserer din side og kortlægger, hvor der er plads til forbedringer. Resultaterne skal tages med et gran salt – det er ikke altid en god idé at gå efter en 100/100 score, hvis det betyder, at du går på kompromis med brugervenlighed eller funktionalitet. Langt de fleste anbefalinger er dog værd at lytte til, hvis du har planer om at indtage forsiden af Google.