Uanset om du er en ny eller ældre virksomhed, er troværdighed på internettet vigtigt. Aldrig har konkurrencen blandt virksomheder på internettet været større, og derfor er det vigtigt at skille sig ud, og samtidig være enormt troværdige, for at vinde kundernes interesse. Hvis din virksomhed virker den mindste smule utroværdig, vil kunderne gå i en stor bue uden om den. Derfor er det vigtigt at arbejde med selve hjemmesidens design. Hvis hjemmesiden har et godt design, virker gennemarbejdet og ser troværdig ud, virker den i langt højere grad tiltalende for kunderne. En god hjemmeside er dog ikke nok for at fange kundernes interesse.
Hvis du vil have en chance for at blive opdaget på internettet, er det bagvedliggende arbejde særdeles vigtigt. Hvis du ønsker at ligge højt i søgeresultaterne med lige præcis de produkter, du tilbyder, er det vigtigt at lave noget SEO-arbejde, som også er kaldet søgemaskineoptimering, så din hjemmeside ikke forsvinder blandt alle konkurrenternes. SEO-arbejde kræver nogle tekniske færdigheder og viden om SEO, og hvis du ikke besidder dem, anbefales det at få fagfolk til at hjælpe dig. Det er i høj grad en markedsføringsform der er værd at lægge nogle ressourcer i, da det kan sikre dig en effektiv markedsføring af din hjemmeside. Uden den rette markedsføring, kan din hjemmeside let drukne blandt alle konkurrenternes hjemmesider.
Forstærk troværdigheden ved hjælp af referencer
Når du er sikker på at dine potentielle kunder kan finde din hjemmeside frem for konkurrenternes, er det vigtigt at arbejde på din virksomheds troværdighed, så den fremstår så troværdig som muligt. En god måde at fremstå troværdig på, er ved at gøre brug af referencer. En reference fungerer således, at virksomheden refererer til kunder, som har købt deres services eller produkter. Dette kan gøres på forskellige måder. I kan for eksempel lave en referenceside, hvor der kan ses logoer på de virksomheder, som har købt jeres services eller produkter. Dette kan give jeres troværdighed et boost, hvis der er tale om kendte brands og virksomheder, som jeres kunder kan genkende logoet på.
I kan også referere til de virksomheder der har købt jeres produkter, ved hjælp af cases. Et eksempel på en case kan være at I fortæller helt konkret, hvad I har lavet for den pågældende virksomhed. Casen kan både beskrives ved hjælp af ord, billeder eller måske en lille video. Et eksempel på en case ses på event virksomheden Event Republics hjemmeside, hvor de fortæller konkret om, hvordan de arrangerede en konference for Maersk Line. Virksomheden fortæller kort om, hvordan de hjalp Maersk Line, og nederst er der tilføjet en kommentar fra Maersk Line omhandlende, hvor tilfredse de var med resultatet. Dette fører os videre til den tredje form for reference, som er testimonials. En testimonial er en lille tekst, hvor en kunde kan fortælle om, hvorfor de er tilfredse med jeres virksomhed, og som i høj grad har en positiv effekt på potentielle kunder.
Hvis din virksomhed ønsker at anvende referencer på jeres hjemmeside for at styrke jeres troværdighed, er det vigtigt at få kundens accept inden, da manglende accept kan skabe et dårligt forhold til kunden. Hvis du ønsker at få en reference fra en af jeres kunder, kan du roligt spørge dem ad. Du skal først og fremmest beslutte hvilken type reference du ønsker fra kunden, og hvis kunden siger ja, kan du roligt implementere referencen på din hjemmeside.